0

Codziennie komunikujemy się poprzez słowa zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Jeżeli jesteś liderem w swojej firmie to czeka cię trudne zadanie ponieważ oprócz przyjemnych rozmów na temat uznania i sukcesów, przeprowadzane są również trudne rozmowy. Niezależnie jednak od charakteru rozmowy, każda daje możliwość nawiązania kontaktu z drugą osobą na głębszym poziomie.

Kluczem do sukcesu jest zaangażowanie. W rozmowę trzeba wkładać nie tylko głowę ale i serce. Serce trafia do ludzkich uczuć takich jak szacunek i docenienie natomiast głowa skupia się wyłącznie na biznesie. Zauważyć można, że kiedy zaczyna się właśnie od serca i toruje drogę poprzez uczucia do głowy, która skupia się na osiągnięciu celów biznesowych. Każdym, niezależnie od tego jaką rolę zajmuje w firmie, poza nią ma życie prywatne, rodzinę, przyjaciół i mogą czuć się sfrustrowani. Zawsze trzeba brać pod uwagę uczucia drugiej osoby. Kiedy łączymy się w rozmowie możemy pobudzić i zmobilizować pracownika do rozwiązywania problemów, generowania pomysłów i osiągania celów.

Zrozumienie emocji i tego jak one wpływają na komunikację może pomóc skuteczniej ją przeprowadzać. Ważne jest aby zwracać uwagę nie tylko na swoje emocje ale również drugiej osoby. Nazywa się to inteligencją emocjonalną i umiejętnością zarządzania sobą i relacjami z innymi. Powstała na ten temat książka, w której opisane są badania porównujące IQ i umiejętności techniczne z inteligencją emocjonalną a jej autorem jest Daniel Goleman. Badania wykazały iż inteligencja emocjonalna jest ważniejsza od IQ. Warto tutaj nadmienić iż IQ nie da się w żaden sposób zmienić, natomiast inteligencję emocjonalną już tak. Warto nad tym popracować ponieważ ma ona ogromny wpływ nie tylko na satysfakcję z wykonywanej pracy ale również życie osobiste. Osoba, która jest emocjonalnie inteligentna bierze pod uwagę zarówno pozytywny jak i negatywny wpływ jaki mogą wywołać jego/jej słowa i w jaki sposób zostaną odebrane. Dobrze jest więc najpierw zastanowić się co chcemy powiedzieć i w jaki sposób.

Większość rozmów w pracy ma jakiś konkretny cel, na przykład rozwiązanie problemu, uzgodnienie odpowiedzi na pytanie klienta bądź ustalenie terminu spotkania. Jak więc skutecznie przeprowadzić taką rozmowę i osiągnąć zamierzony cel zadowalając jednocześnie siebie i osobę z którą rozmawiamy? Pierwszym krokiem jest rozpoznanie i otworzenie swojego serca i umysłu. Należy poszukać informacji i je udostępnić innym, wyszukać problemy i obawy a następnie poszukać i omawiać pomysły oraz poznawać potrzebne zasoby i szukać wsparcia. Zawsze należy się rozwijać. Później określa się działanie i plany awaryjne. Dobrze jest mieć nie tylko plan A ale również plan B. Należy również ustalić mierzalność i śledzenie postępów. Pomocny może się okazać planer. Jest to cenne narzędzie, które pomaga uporządkować myśli i zapewnia solidne ramy dla bardziej przemyślanego dialogu.

Kluczową zasadą w komunikacji jest Szacunek. Pomaga on zaspokoić poczucie własnej wartości. Może to zwiększyć produktywność i zaangażowanie oraz zmotywować do podejmowania trudnych zadań. Utrzymywanie tego stanu podnosi morale i pomaga odnieść sukces. Co ciekawe na wydajność pracowników duży wpływ ma również Empatia. Wyrażanie empatii dla wielu ludzi jest trudne. W świecie, który ciągle mówi ciężko jest się skupić a poprzez empatię pokazujemy drugiej osobie, że naprawdę ją słuchamy i staramy się zrozumieć. Co nie oznacza, że pokazując empatię zgadzamy się z daną osobą, oznacza to jedynie że staramy się zobaczyć jej/jego punkt widzenia. W ten sposób budujemy zaufanie. Dodatkowo Zaangażowanie pomaga stworzyć środowisko, w którym ludzie nie boją się zadawać pytań, nawet wtedy kiedy odnoszą wrażenie że chcą zadań głupie pytanie. Dodatkowo dzieląc się informacjami, myślami czy uczuciami również budujemy silniejszą więź i zaufanie. Dzielenie się jest niezwykle trudne ponieważ odsłaniasz się przed drugą osobą, jednak może to przynieść pozytywne efekty ponieważ osoba, która słyszy i doceni takie działanie również w zamian może się zacząć dzielić swoimi przemyśleniami. Nie należy zapominać o Wsparciu, którego ludzie potrzebują na co dzień. Nie oznacza to, że jeżeli kogoś wesprzemy to ta osoba później będzie nas zamęczać. Oczywiście tak też może się zdarzyć jednak najczęściej osoba wspierana poczuje się bezpieczniej, jej poczucie wartości wzrośnie a pokonywane trudności staną się łatwiejsze do zniesienia.

Sukces w skutecznej komunikacji kiedy przekazuje się informację zwrotną można osiągnąć w bardzo prosty sposób. Wystarczy zastanowić się czego dotyczy informacja zwrotna, jakie działa zostały podjęte oraz wynik. Kiedy dotyczy to rozwoju to kroki są te same, jedynie na końcu warto dodać co dana osoba mogłaby zrobić inaczej – jakieś alternatywne działanie.

Dariusz Furtek

Olejki eteryczne w aromaterapii

Previous article

Jak przygotować się do maratonu?

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.